webwinkel startenEen webwinkel starten doe je beter niet zonder een goede voorbereiding. Hoewel de startkosten meestal lager liggen voor webwinkels, dan voor reguliere retail, betekent dit niet dat er minder voorbereiding nodig is voor succes. Een webwinkel is een echt bedrijf of zou dat in ieder geval moeten zijn. Begin er niet aan als je snel rijk wilt worden, of er weinig moeite voor wilt doen.

 

Doe onderzoek, verdiep je in de mogelijkheden, vergelijk verschillende software- en hostingspakketten, leg contacten met leveranciers en zorg voor een goed ondernemingsplan. Vergeet niet om de geldende wet- en regelgeving te checken.

Kijk waar kansen liggen. Verwacht niet dat er geen concurrentie zal zijn (zo’n beetje alles wordt tegenwoordig wel verkocht via webwinkels, of er is een hele goede reden waarom dit niet het geval is). Concentreer je op een product of markt waar je verstand van hebt en affiniteit mee hebt. Je zult tenslotte vele uren spenderen aan het zoeken naar nieuwe producten en oplossingen binnen je gekozen branche.

Zorg ervoor dat je jezelf ontwikkelt als deskundige in jouw markt en versterk je deskundigheid door het schrijven van relevante (gratis) content. Potentiële klanten moeten kunnen zien dat jij weet waar je het over hebt.

Kijk en leer van andere (web)winkels. Bekijk zowel de grote jongens, als webwinkels van kleinere ondernemers. Wat spreekt je aan? En wat juist niet? Gebruik deze informatie als je een webwinkel starten wilt en bij het ontwikkelen van je eigen webwinkel.

Bouw een goede en aantrekkelijke website (of laat dit doen) en zorg dat deze eenvoudig te navigeren is voor de bezoeker. Stem de webwinkel helemaal af op je doelgroep. Winkelsfeer is belangrijk om bezoekers klant te laten worden. De eerste indruk is cruciaal. De website dient professioneel en betrouwbaar over te komen.

Verdiep je in Search Engine Optimalsiation (SEO). Hoewel dit een vak apart is en veel bedrijven zich hierin hebben gespecialiseerd, loont het de moeite om in ieder geval de basis van SEO toe te passen op je website.

Werk aan een goede relatie met je bezoekers en zorg dat ze je gaan vertrouwen. Doe geen beloften die je niet kunt waarmaken. Bezoekers worden alleen klanten als ze jou vertrouwen en je de verkoop gunnen. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld een frequente nieuwsbrief, een blog, speciale kortingen en klanten reviews.

Sta voor excellente service. Weinig is zo belangrijk als de service die je verleent bij het verkopen van je producten. Heel veel mensen kunnen een webwinkel starten en producten via de leverancier laten bestellen en bezorgen… Op die manier is het erg lastig om jezelf te onderscheiden. Om een acceptabel marktaandeel te veroveren zal je (veel) meer moeten doen. Gebruik excellente service om je te onderscheiden. Adviseer klanten over bijvoorbeeld goede combinaties, veilig gebruik, juiste aansluiting, etc. Zorg voor gemak voor de klant (dit kost vaak meer moeite voor jou). Wees goed bereikbaar, beantwoord vragen (en klachten) snel en correct en denk mee met (potentiële) klanten. Vraag hier geen vergoeding voor, maar bied dit standaard. Klanten zullen dit waarderen en hierover vertellen aan vrienden, familie en kennissen.

Overtref de verwachtingen van de klant. Onderzoek waar je klanten behoefte aan hebben en voldoe aan deze wensen. Doe hier vervolgens nog een schepje bovenop. Voorbeelden hiervan zijn eerder bezorgen dan aangegeven, een cadeautje maken van het pakketje, tegoedbonnen toevoegen waar de klant wat aan heeft, een gratis accessoire toevoegen die past bij het bestelde product, etc. De meeste mensen zullen dit waarderen en dit soort ervaringen delen met hun netwerk. Met andere woorden, goede mond tot mond reclame! Onthoud dat weinig zo overtuigend is als een aanbeveling van een vriend of familielid.

Blijf je webwinkel altijd promoten. Ook al heb je op dit moment genoeg klanten. Je weet nooit hoe lang de huidige klantenstroom op niveau blijft. Daarbij versterkt het je naamsbekendheid. Belangrijk is natuurlijk wel dat je alle klanten naar tevredenheid blijft dienen, anders is negatieve mond tot mond reclame snel verspreid in deze tijd van internet en social media.

Vraag op tijd om hulp. Hoewel de meeste mensen die een webwinkel starten de neiging hebben om alles zelf te doen, is dit vaak niet de beste oplossing. Het kost erg veel tijd om telkens het wiel opnieuw uit te vinden. Tijd die je ook had kunnen besteden aan zaken waar je zelf goed in bent, of tenminste energie en voldoening uit haalt.

Uiteraard verwijs ik graag naar de diensten die WebwinkelMeerwaarde biedt, zoals de complete QualityCheck van je webwinkel, die direct inzicht geeft in verbeterpunten en oplossingen voorstelt  in de vorm van een concreet actieplan.

Maar vergeet niet om binnen je eigen netwerk om hulp te vragen. Soms is een ander perspectief al heel waardevol. Wellicht heb je mensen in je netwerk zitten die je goed kunnen helpen met bepaalde vraagstukken (eventueel in ruil voor hulp aan hen in de toekomst). Laat je netwerk weten waar je tegenaan loopt en durf om hulp te vragen. Gebruik de mensen om je heen als klankbord. In de meeste gevallen vinden deze mensen het fijn om betrokken te worden bij zaken die belangrijk voor jou zijn.

 

Het belangrijkste advies dat ik kan geven over een webwinkel starten?

Zorg voor een goed ondernemingsplan, zet je plannen om in werkelijkheid en begin!

 

 

Uiteraard is dit artikel niet compleet. Er is nog zoveel meer te vertellen over een webwinkel starten … Maar hierover volgende keer meer. Heb jij nog gouden tips die je graag wilt delen? Geef hieronder een reactie op dit artikel en laat het weten.

 

Lieuwe Miedema
WebwinkelMeerwaarde.nl

 

Wil je jouw webwinkel verbeteren?
Ontvang onze gratis Webwinkel Tips | Vraag nu een Webwinkel Check aan

 

Webwinkel starten? Bereid je goed voor!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *