Waarom je een webwinkel blog nodig hebt

Voordelen Webwinkel Blog / Waarom een webwinkel blog?

Als het goed is, weet jij alles van de producten die je verkoopt, veel van de branche waarin jij actief bent en ook nog eens behoorlijk wat over de voorkeuren van jouw doelgroep.

 

Dit maakt jou de uitgelezen persoon om interessante berichten te schrijven voor je bezoekers.

 

Natuurlijk moet je het wel leuk vinden om te schrijven en je kennis te delen. Gekopieerde berichten zijn er al genoeg op internet.

 

Aan de andere kant hoef je ook niet beslist een uniek verhaal te hebben. Als jij op een leuke manier weet te schrijven over de interesses van jouw publiek, worden deze berichten graag gelezen. Als je hen ook nog eens iets kan vertellen wat ze nog niet wisten, of misschien iets kan leren, dan helpt dit helemaal.

 

Wat zijn de voordelen van een webwinkel blog?

 

Trek meer bezoekers

Meer content zorgt voor betere vindbaarheid en een website die leeft, is interessanter om te bezoeken. Daarbij blijven bezoekers vaak langer in de webwinkel.

 

Laat bezoekers terugkeren

Door regelmatig interessante berichten te plaatsen, komen bezoekers terug. Als zij weten dat je elke week nieuwe berichten plaatst, zijn ze eerder geneigd om vaker terug te komen.

 

Vergroot het vertrouwen van bezoekers

Door het plaatsen van interessante berichten, leren bezoekers jou en je webwinkel beter kennen. Als je dit goed doet vergroot dit het vertrouwen dat zij hebben in jouw webwinkel. Zeker als je al geruime tijd frequent nieuwe (goede) berichten plaatst.

 

Toon je kennis en expertise

Laat zien dat je kennis hebt van jouw branche en producten die je verkoopt. Mensen kopen graag producten van iemand die ze het gunnen en van iemand met verstand van zaken.

 

Maak de website persoonlijk

Een blog helpt om de website persoonlijker te maken en geeft webwinkel een gezicht. Zorg ervoor dat je makkelijk benaderbaar bent. Laat weten wie je bent. Mensen kopen van mensen, niet van computers.

 

Blijf top of mind

Door regelmatig te schrijven, of beter nog, met een vaste regelmaat, blijf je top of mind bij bezoekers en klanten. Een goed voorbeeld hiervan is een frequente nieuwsbrief.

 

Creëer verbondenheid

Een blog is een uitstekend middel voor meer betrokkenheid. Betrek klanten bij jouw bedrijf en maak ze er deel van (creëer een soort community gevoel).

 

Stimuleer interactie

Geef bezoekers de mogelijkheid om te reageren op jouw berichten. Stel ze vragen en laat hen meedenken. Dit geeft waardevolle input, maar versterkt ook weer de verbondenheid met jouw bedrijf of merk.

 

Creëer een toegevoegde waarde

Als jij bezoekers iets kan leren, iets kan vertellen wat zij nog niet weten, of gewoon leuk kunt schrijven, creëer je toegevoegde waarde. Deze waarde kan je helpen je te onderscheiden van concurrenten en verhoogt je gunfactor.

 

Benadruk bijzondere producten en aanbiedingen

Eigenlijk kan je gratis een advertorial maken. Schrijf over bijzondere aspecten van je producten, hoeveel waarde je hecht aan service (noem voorbeelden), etc. Maar pas op, zorg wel voor een waardevol bericht. Lezers houden niet van reclameberichten.

 

Gebruik de blogberichten voor nieuwsbrieven en social media

Blogberichten zijn ideaal om te gebruiken in nieuwsbrieven en om interessante berichten te delen via social media.

 

 

Een goed blog onderhouden kost tijd. Veel tijd.

Maar verder kost dit meestal bijzonder weinig. Zeker als je al een website hebt die je kunt gebruiken en beschikt over voldoende kennis van het blog onderwerp. Als je dit afzet tegen de tijd die reguliere marketing in beslag neemt, is het verschil vaak nog maar klein.

 

Let echter wel op dat je het webwinkel blog niet omtovert in ordinaire advertenties voor je producten. Bezoekers willen (goede) inhoud. De zoekmachine trouwens ook. Niet voor niets zeggen vele marketeers “Content is King”.

 

Belangrijk advies:

Een blog is net als een website of een webwinkel

Ook dit moet je promoten, optimaliseren voor de zoekmachine, onderhouden en er serieus aandacht aan besteden. Vaak is een langere adem nodig om je doelen te bereiken. Vergeet niet om deze doelen (helder) op te stellen, te meten en bij te stellen indien nodig.

 

 

Ben jij al een blog begonnen voor je webwinkel? Wat is jouw doel?

Laat het weten. Voel je vrij om een linkje achter te laten naar jouw webwinkel blog…

 

Of bekijk onze Twitterlijst met leuke blogs!

 

 

Wil je jouw webwinkel verbeteren?
Ontvang onze gratis Webwinkel Tips | Vraag nu een Webwinkel Check aan

 

Waarom heeft mijn webwinkel een blog nodig?
Getagd op:             

4 gedachten over “Waarom heeft mijn webwinkel een blog nodig?

  • 18 januari 2017 om 16:51
    Permalink

    Ja, ook wij proberen zo vaak mogelijk een blog te schrijven. Het wordt zeker gelezen, maar of het ook daadwerkelijk wat opbrengt….Ik denk dat we daar wat fanatieker voor moeten worden. Met meer regelmaat en vaker een blog schrijven is een van mijn goede voornemens, maar wel lastig te volbrengen. Je kan onze blog vinden op: http://butikbatiknl.blogspot.nl/

    Beantwoorden
    • 18 januari 2017 om 20:53
      Permalink

      Het kan best lang duren voordat je het effect merkt. Voor contentmarketing is een lange adem nodig. Op termijn zal hieruit vrijwel zeker voordeel behaald worden. Zeker als je regelmatig leuke blogs plaatst.

      Ik denk dat ook jullie webshop zich uitstekend leent voor leuke content.

      Denk bijvoorbeeld aan een kijkje achter de schermen bij de lokale productie. Vertel over het leven van deze mensen. Of noem leuke weetjes van de plekken waar voor jullie wordt geproduceerd.

      Veel succes!

      Beantwoorden
    • 17 januari 2017 om 16:04
      Permalink

      Boeken zijn natuurlijk een heel geschikt onderwerp voor een blog.

      Merk je ook dat je (veel) bezoekers in je webwinkel krijgt via het blog?

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *