Usability

Webwinkel Usability - webwinkel gebruiksvriendelijkheid

Een goede website werkt bijna instinctief.

Het moet direct duidelijk zijn hoe alles werkt en waar je alles kunt vinden. Elke vorm van uitleg zou overbodig moeten zijn…

Hoe zorg je nu voor een betere Webwinkel Usability?

 

Voor alle bezoekers moet meteen duidelijk zijn wat zij in de webwinkel kunnen kopen en waarom zij bij jou moeten zijn voor deze producten. Zorg er dus voor dat jouw website duidelijk herkenbaar is als webwinkel. Gebruik de (domein)naam, tagline, menukoppen, tekstkoppen, afbeeldingen, etc, om snel duidelijk te maken wat je aanbiedt. Benadruk waarom een bezoeker bij jou moet kopen: wat zijn de klant voordelen of de USP’s?

 

Zorg ervoor dat jouw webwinkel structuur, menukoppen, etc, aansluiten op de meest gebruikte zoektermen voor jouw webwinkel of product. Deze herkenning voor de bezoeker zal eerder zorgen voor een conversie.

Een snelle laadtijd van de homepage, maar ook van de productgroep pagina’s is belangrijk. Alle links, afbeeldingen en plugins moeten correct werken.

Een goede website werkt bijna instinctief. Het moet direct duidelijk zijn hoe alles werkt en waar je alles kunt vinden. Elke vorm van uitleg zou overbodig moeten zijn… Design mag in een webwinkel nooit boven functionaliteit gesteld worden.

 

Stel de hoofdtaken vast voor jouw winkel (verkoop van een product, aanmelding voor de nieuwsbrief, etc.) en realiseer zo weinig mogelijk afleiding op deze pagina’s. Benadruk de vervolgstap door een duidelijke en opvallende Call to Action. Het is erg belangrijk om zoveel mogelijk drempels weg te nemen voor de bezoeker. Bezoekers moeten de hoofdtaken zonder problemen kunnen uitvoeren.

 

Webwinkel Usability top 33

 

  1. Zorg ervoor dat het meteen duidelijk is wat jij te bieden hebt en waarom de bezoeker bij jou moet kopen
  1. Stem menukoppen en tekstkoppen af op de meest gebruikte zoektermen
  1. Verwijder afleidingen op pagina’s met hoofdtaken
  1. Verwijder opties die geen toegevoegde waarde hebben voor bezoekers
  1. Zorg voor goede aansluiting op de doelgroep met betrekking tot vormgeving, aanspreekvorm, taalgebruik, etc.
  1. Zorg voor een duidelijke en herkenbare structuur, waardoor een bezoeker niet lang hoeft te zoeken (functionaliteit gaat boven design)
  1. Zorg voor een snelle laadtijd van de belangrijke pagina’s zoals de homepage, productoverzicht pagina’s, klantenservice pagina’s en het bestelproces
  1. Wees consistent in het gebruik van opmaak, koppen, menu’s, uitingen en knoppen
  1. De webwinkel dient correct te worden weergegeven in alle browsers en op alle apparaten
  1. Zorg voor meerdere routes naar de hoofdtaken
  1. Maak de winkelmand zichtbaar op elke pagina
  1. Plaats duidelijke en opvallende Calls to Action
  1. Vermeld duidelijke en complete prijzen, zonder bijkomende kosten
  1. Bied een optie om te bestellen zonder account
  1. Vermeld de verzendkosten duidelijk en aan het begin van het bestelproces
  1. Maak teksten niet te lang en gebruik voldoende witruimte, koppen en accenten, voor een betere leesbaarheid
  1. Vraag niet meer informatie dan strikt noodzakelijk
  1. Bied verschillende betaalmethoden
  1. Licht de verschillende betaalmethoden toe
  1. Bied verschillende verzendmethoden
  1. Licht de verschillende verzendmethoden toe
  1. Voeg een goed werkende zoekfunctie toe
  1. Maak het eenvoudig om tijdens het bestelproces of een (gerichte) zoekactie om hulp te vragen
  1. Stel geen verplichtingen voor een aankoop (of benoem deze niet als verplichting)
  1. Gebruik geen iconen voor belangrijke taken
  1. Voorkom dat formulieren en zoekresultaten worden gereset, bijvoorbeeld na een vorige stap, of na het bezoeken van een productdetail pagina
  1. Laat zien in welke stap van het betaalproces een klant zich bevindt
  1. Gebruik geen termen als “registreren”, “formulier”, “vastleggen”, “factuur”, “verplicht”, of “doorsturen naar betaalpagina”
  1. Gebruik geen onduidelijke Captcha’s
  1. Stel automatische reacties in voor contactformulieren en vermeld hierin de maximum reactietermijn
  1. Stel een eigen 404 pagina in, in de huisstijl van de webwinkel en met vermelding van de contactgegevens, of vraag waarmee je de bezoeker kunt helpen
  1. Gebruik een beknopte (en klikbare) inhoudsopgave op pagina’s met veel informatie of lange teksten
  1. Laat bezoekers duidelijk weten dat het bestelde product is toegevoegd aan de winkelmand

 

 

Bovenstaande punten dragen zeker bij aan de webwinkel usability.

Wat doe jij om de gebruiksvriendelijkheid van de webwinkel te vergroten?

Reageer op dit artikel en laat het weten.

 

 

 

Wil je jouw webwinkel verbeteren?
Ontvang onze gratis Webwinkel Tips | Vraag nu een Webwinkel Check aan

 

 

Hoe verbeter je de Webwinkel Usability?
Getagd op:    

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *