Meer bezoekers mbv Webwinkel SEO

 

Zodra je geschikte zoekwoorden hebt gekozen, kan je verder met het optimaliseren van je website voor de zoekmachine (SEO). De volgende stap is On Page SEO, ofwel het optimaliseren van je pagina’s.

 

 

Hoe optimaliseer je pagina’s voor de zoekmachine? (On Page SEO)

 

Bekijk je lijst met relevante zoekwoorden en bepaal bij welke pagina elk van deze zoekwoorden het beste past. Door zoekwoorden te koppelen aan al je pagina’s, voorkom je dubbelingen en zorg je ervoor dat jouw website beter wordt gevonden. Begin met je belangrijkste pagina’s en breid dit steeds verder uit.

 

Pagina url

Kies een beschrijvende url voor je pagina, met daarin het belangrijkste zoekwoord. Zorg er dus voor dat de url niet automatisch wordt toegewezen (bijvoorbeeld met een categorie en/ of nummer). Het gebruik van een tussenstreepje (-) is een goede manier om meerdere woorden in een url te scheiden. Maak de url echter niet te lang, of kies een goede slug (verkorte url).

 

Paginatitel

Verwerk relevante zoekwoorden in elke paginatitel en maak de titel beschrijvend. Houd rekening met een maximale lengte van zo’n 55 tekens. Dit voorkomt dat de titel slechts deels wordt weergegeven in de zoekmachine. Elke pagina dient over een unieke paginatitel te beschikken.

 

Metabeschrijving

De meta beschrijving wordt door veel zoekmachines overgenomen en geeft je de mogelijkheid om kort toe te lichten waar de pagina over gaat. Wek dus de interesse van de bezoeker, maar verwerk hierin ook een aantal relevante zoekwoorden. Probeer voor elke pagina een unieke beschrijving te maken. Houd rekening met een minimum lengte van 120 tekens en maximaal 156 tekens.

 

Koppen (H1/H2/H3)

Koppen maken het voor de zoekmachine makkelijker om te bepalen waarover de pagina gaat. In de meeste gevallen is de kop H1 (gelijk aan) de paginatitel en vormt H2 de subkop. Verwerk in de koppen zoekwoorden die goed aansluiten op de betreffende pagina. Houd er rekening mee dat deze koppen ook vooral dienen om pagina’s en teksten voor bezoekers makkelijk leesbaar / scanbaar te maken. H3 koppen dragen slechts beperkt bij aan betere vindbaarheid. Natuurlijk kunnen alle kleine beetjes helpen, maar wat ons betreft gaat leesbaarheid boven alles.

 

Teksten

In al je teksten moet je rekening houden met SEO. Verwerk ook hierin belangrijke zoekwoorden. Denk hierbij ook aan synoniemen, etc. Zorg er wel voor dat je teksten niet geforceerd overkomen, door hierin te pas en te onpas zoekwoorden op te nemen. Teksten schrijf je in eerste instantie voor je bezoekers! Maar door (ook) rekening te houden met de basis van SEO, sla je twee vliegen in één klap.

Langere teksten dragen meer bij aan de vindbaarheid, dan korte teksten. Niet voor niets is een blog een hele goede manier om beter gevonden te worden. Toch is het belangrijk om teksten niet onnodig lang te maken. Bezoekers lezen nu eenmaal graag snel en zonder omwegen. Om je een beeld te geven: een korte (blog)tekst bedraagt ongeveer 300 woorden en een lange (blog)tekst heeft er 1000 of meer.

Vanuit SEO oogpunt, is het handig om veel content (bijvoorbeeld teksten) toe te voegen. Doe dit bijvoorbeeld door inleidende teksten in al je productcategorieën, een wat meer algemene beschrijving op je homepage en door goede (beschrijvende) productteksten op je productpagina’s.

Afbeeldingen

Afbeeldingen kan je ook maar beter optimaliseren. Zorg voor een beschrijvende bestandsnaam (in plaats van generiek of numeriek). Voeg ook een beschrijvende Alt Tag toe en verwerk hierin één of meerdere relevante zoekwoorden. De tekst van de Alt Tag wordt trouwens getoond bij een mouseover, of als je afbeelding (nog) niet is geladen.

 

 

Wil jij ook meer bezoekers in je webwinkel?

Vraag nu de SEO Check Check aan | Meer info

 

Webwinkel SEO – Hoe optimaliseer je pagina’s voor de zoekmachine?
Getagd op:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *