Tips voor het starten van een Webwinkel Blog

Tips voor het starten van een Webwinkel Blog

Een blog is een uitstekende manier om:

 

  • Meer bezoekers te trekken naar je website
  • De betrouwbaarheid van je webwinkel te vergroten
  • Bezoekers en klanten te betrekken bij jouw webwinkel

Bekijk nog 8 voordelen van een Webwinkel Blog

 

 

Het starten van een Webwinkel Blog is dus een goed idee…

Maar waar moet je rekening mee houden als je een blog wilt starten?

 

Tips voor het starten van een Webwinkel Blog

 

Bepaal je focus

Bepaal het thema van je blog en de doelgroep waarvoor je schrijft. Stem al je berichten, de vormgeving en de aanspreekvorm hierop af.

In veel gevallen zal dit overeenkomen met de branche waarin je webwinkel actief is. Maar heb jij een webwinkel met een groot assortiment, dat moeilijk binnen een thema past? Dan kies je er beter voor om je blog te richten op één of twee thema’s.

 

Gebruik je eigen kennis

Schrijf alleen over onderwerpen waar je voldoende kennis van hebt. Het helpt natuurlijk ook als je enthousiast kunt vertellen (schrijven) over je producten.

 

Wees persoonlijk

Geef een persoonlijk tintje aan je blogs en ontwikkel een eigen stijl. Op die manier creëer je een band met je lezers. Wees niet te zakelijk: een blog is natuurlijk geen productbeschrijving!

 

Niet kopiëren

Kopieer geen teksten van anderen. Je hoeft echt niet de eerste te zijn die ergens over schrijft, maar schrijf je eigen teksten, in je eigen stijl en maak gebruik van je eigen kennis en ervaring.

 

Leer van anderen

Hoewel het niet aan te raden is om teksten van anderen te kopiëren, is het wel een goed idee om andere interessante blogs te lezen. Bekijk wat je bevalt aan die blogs en leer van de manier waarop zij schrijven en de bezoeker aanspreken.

Maak je gebruik van Twitter? Dan is #Blogpraat ook een leuke manier om meer te leren over bloggen.

 

Ga voor inhoud

Maak je blog niet te commercieel. Gebruik je blog niet als reclamezuil voor je producten en aanbiedingen. Ga voor goede en interessante content voor je bezoekers. Schrijf bijvoorbeeld blogs die je zelf graag zou willen lezen. Heb je inspiratie nodig? Bekijk deze 51 voorbeelden van content.

 

Hou teksten goed leesbaar

Veel bezoekers lezen liever geen lange stukken tekst. Deel langere teksten daarom op en maak gebruik van koppen, korte alinea’s, bullets en benadruk belangrijke delen of woorden. Hiermee maak je je blogs goed scanbaar.

 

Gebruik foto’s

Mooie foto’s trekken de aandacht. Foto’s zijn heel geschikt om je blogs aantrekkelijker mee te maken. Voeg tenminste een uitgelichte afbeelding toe aan elk bericht. Deze afbeelding wordt namelijk getoond in het overzicht, maar ook bij het delen van je blogbericht op social media. Gebruik ook afbeeldingen in de tekst, om voorbeelden te geven of iets toe te lichten. Of gewoon om langere teksten op te delen.

Voor mooie foto’s kan je gebruik maken van (gratis) stockfoto’s, of beter nog, maak je eigen foto’s. Ook foto’s van bezoekers en klanten kunnen een leuke toevoeging zijn voor je blog. Voor alle foto’s geldt dat je wel zeker moet weten dat je deze mag gebruiken (heb je toestemming / de juiste rechten?).

 

Kies voor minder vaak gebruikte stockfoto’s

Als je gebruik maakt van gratis stockfoto’s (bijvoorbeeld van één van deze 36 aanbieders), probeer dan te voorkomen dat je dezelfde afbeelding gebruikt als je collega bloggers. Neem wat meer tijd voor het zoeken van de perfecte foto voor je blog, of gebruik andere zoekwoorden.

 

Pas SEO toe

Zorg ervoor dat je blogberichten goed gevonden kunnen worden: maak gebruik van SEO. Verwerk relevante zoektermen in je blogs. Denk hierbij aan de bericht titel, meta beschrijving, koppen, tekst en afbeelding (titel en alt tag). Verwerk ook relevante zoekwoorden in je pagina urls, die goed passen bij je branche, of aansluiten op je productaanbod.

 

Publiceer regelmatig

Publiceer regelmatig nieuwe blogs. De ideale frequentie hangt van veel zaken af. Kies liever voor kwaliteit dan kwantiteit. Of wissel af tussen kortere berichten (bijvoorbeeld lijstjes; die doen het altijd goed) en berichten met meer diepgang.

Als je toch een uitgangspunt wilt voor de frequentie voor je webwinkel blog, denk dan aan minstens één bericht per week.

 

Plan je blogberichten

Maak gebruik van de mogelijkheid om blogs automatisch in te plannen. Op deze manier kan je je blogs beter spreiden. Bezoekers komen ook vaker terug als zij weten dat er (op vaste tijden) nieuwe blogs worden gepubliceerd.

 

Promoot pas bij meerdere berichten

Promoot je blog pas als je al een aantal berichten hebt geplaatst. Bij het starten van een Webwinkel Blog is het handig als je ervoor zorgt, dat de bezoeker gelijk al meerdere berichten kan lezen. Een nieuw blog met slechts één bericht is vaak minder interessant. Hierdoor loop je het risico dat de bezoeker (voorlopig) niet terugkomt naar je blog. Wacht dus even met promoten van je blog, of verzamel gelijk een aantal blogs die je tegelijk plaatst. Eventueel kan je deze plaatsen onder een eerdere datum (wel recent).

 

Promoot je blog via social media

Maak gebruik van social media om je berichten te delen en te promoten. Plaats bijvoorbeeld een teaser op Twitter of Facebook, of plaats (een deel van) je bericht in relevante groepen. In de meeste gevallen geldt dat het beter is om de update kort te houden. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor een aansprekende titel (al dan niet met een klein stukje tekst), of een quote die de aandacht trekt.

 

Samenwerken

Werk samen met collega bloggers. Promoot bijvoorbeeld elkaars berichten via social media. Zo heb je (beide) een veel groter bereik. Natuurlijk moet je wel oppassen dat dit geen (directe) concurrent betreft.

 

 

 

Verwacht niet te snel resultaat

Een blog is een investering voor de lange termijn

 

Waardeer elke lezer, share en reactie. Blijf volhouden en bouw je blog langzaam verder uit.

 

Na verloop van tijd zal je blog steeds meer bezoekers trekken, waarvan een deel je webwinkel zeker zal weten te vinden.

Het vertrouwen in je webwinkel zal stijgen, als uit je blog blijkt dat je veel kennis hebt van je producten en de branche. En hier vol enthousiasme over blijft bloggen natuurlijk…

 

Veel succes met het starten van een Webwinkel Blog!

 

 

Wil je jouw webwinkel verbeteren?
Ontvang onze gratis Webwinkel Tips | Vraag nu een Webwinkel Check aan

 

Tips voor het starten van een Webwinkel Blog
Getagd op:

Eén gedachte over “Tips voor het starten van een Webwinkel Blog

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *