Social media Fouten

13 Social media fouten die jij niet (meer) maakt

Social media is natuurlijk onmisbaar voor elke webwinkelier

 

Het is een makkelijke (en leuke) manier om meer bezoekers te trekken en mensen te overtuigen om juist jouw producten te kopen.

 

Een account is zo aangemaakt en al snel post je jouw berichten op verschillende social media. De eerste geïnteresseerden weten je spoedig te vinden en volgen graag jouw updates.

 

Maar met hetzelfde gemak ontvolgen ze jouw webwinkel ook weer…

 

Blijkbaar zijn jouw updates niet (meer) interessant!

 

Of je maakt één van deze 13 social media fouten

 

 

1. Te veel hashtags (#)

Berichten worden minder aantrekkelijk om te lezen en soms zelfs helemaal onleesbaar. Daarbij komt jouw boodschap veel sterker over met een beperkt aantal relevante hashtags.

 

2. Veel afkortingen

Naast berichten met veel hashtags, zien we ook regelmatig berichten met veel afkortingen. Ook dit komt niet ten gunste van de leesbaarheid van het bericht. Hierdoor verliest de boodschap z’n kracht. Gebruik liever helemaal geen afkortingen.

 

3. Alleen maar product promotie

Als je voornamelijk producten en aanbiedingen promoot, negeren volgers je berichten, of haken ze zelfs helemaal af.

Zeg nu zelf: bekijk jij graag bericht na bericht met gepromote producten? Vaak wordt de 20-80 regel hiervoor geadviseerd: zorg voor 80% aan interessante content en promoot producten voor maximaal 20%.

 

4. Automatische berichten

Je hebt ze vast wel eens gezien, of misschien gebruik je ze zelf. Een bericht op je tijdlijn waarin (automatisch) wordt aangegeven dat je een foto of video hebt geupload, een nieuwsbrief hebt verstuurd, of een spelletje hebt gespeeld. Misschien leuk voor een persoonlijk account, maar niet voor jouw webwinkel.

 

5. Automatische volger statistieken

Er zijn verschillende diensten die jouw volger statistieken in kaart brengen. Daarbij worden automatische meldingen gegeven over nieuwe volgers, het aantal ontvolgers, etc. Deze informatie is niet interessant voor je volgers en wordt vaak als storend ervaren.

 

6. Profiel niet invullen

Het niet (volledig) invullen van je profielgegevens staat niet professioneel en je mist hiermee een kans om geïnteresseerden naar je webwinkel te trekken. Maak optimaal gebruik van de ruimte die elk platform je biedt om de interesse te wekken van potentiële klanten.

 

7. Te weinig of juist te veel updates

Vaak worden er veel te weinig updates gegeven door bedrijven. Dit zorgt ervoor dat het voor volgers niet interessant is om het bedrijf te blijven volgen. Voldoende updates zijn erg belangrijk om je volgers geïnteresseerd te houden. Natuurlijk kan je ook te ver gaan; je berichten worden dan al snel gezien als spam. Elke social media heeft z’n eigen ideale frequentie. Gebruik bijvoorbeeld deze richtlijn voor frequenties:

Facebook – 5 tot 7 keer per week
Instagram – 1 keer per dag
Pinterest – vanaf 5 per dag
Twitter – 4 tot 7 keer per dag
LinkedIn – 3 tot 5 keer per week

 

8. Link dropping

Het promoten van je website, door een linkje te droppen in trending topics, of discussies en onderwerpen met veel aandacht, geeft juist het tegenovergestelde effect. Als je je mengt in dit soort onderwerpen en discussies, voeg dan ook daadwerkelijk iets toe. Een goede toevoeging maakt lezers nieuwsgierig en vergroot de kans dat je profiel (en website) wordt bekeken.

 

9. Meerdere Calls to Action

Het opnemen van meerdere Call to Actions in één update, zorgt voor afleiding. Hoewel je misschien zou verwachten dat de kans op een website bezoek groter wordt door meerdere links, neemt de kans juist af. Zorg dan ook voor één sterke Call to Action (CtA).

 

10. Niet reageren

Social media is interactief. Het is dan ook belangrijk om (snel) te reageren op vragen, opmerkingen, of vermeldingen. Discussies die zo kunnen ontstaan, zijn een mooie kans op extra aandacht. Reageer ook snel op negatieve uitingen, maar doe dit op een positieve manier. Zo voorkom je dat dergelijke opmerkingen uit de hand lopen en zien anderen dat je goed omgaat met feedback.

 

11. Content verspreiden over te veel kanalen

Focus is belangrijk. Beter dat jouw boodschap goed overkomt op één kanaal, dan dat jouw boodschap versplinterd is, door het gebruik van teveel verschillende social media kanalen. Richt de meeste aandacht op het kanaal waarin jouw doelgroep het beste is vertegenwoordigd.

 

12. Geen afbeeldingen

Afbeeldingen en foto’s trekken de aandacht van de lezer vaak makkelijker dan tekst. Zeker als het om bijzondere en/ of unieke afbeeldingen gaat. Gebruik daarom in al je berichten goede afbeeldingen. Voeg deze toe aan het bericht, of zorg ervoor dat er een uitgelichte afbeelding staat ingesteld voor de pagina waarnaar je linkt.

 

13. Je social media kanalen zelf niet promoten

Social media zal je voornamelijk gebruiken om je producten en je webwinkel te promoten. Maar vergeet niet om ook jouw social media kanalen zelf te promoten. Vermeld de kanalen waarop je actief bent op je website en plaats interessante content op de verschillende platformen. Op die manier wordt het voor bezoekers interessant om jou op social media te (blijven) volgen.

 

Welke fouten op social media maak(te) jij?

Herken jij deze fouten, of heb je nog toevoegingen? Reageer op dit bericht.

 

 

Wil je jouw webwinkel verbeteren?
Ontvang gratis Webwinkel Tips | Vraag nu een Webwinkel Check aan

 

13 Social media fouten die jij niet (meer) maakt
Getagd op:    

4 gedachten over “13 Social media fouten die jij niet (meer) maakt

  • 22 januari 2017 om 09:48
    Permalink

    Ik heb het gevoel dat veel mensen veeel en veeeel vaker dan gemiddeld 1 x per dag iets op facebook zetten. Ik zet 2 x per dag iets op facebook: een link naar een ander ( leuk filmpje of zo) en een link naar iets op mijn site ( blog, winkel, eigen film )

    Beantwoorden
    • 23 januari 2017 om 14:30
      Permalink

      Dat gevoel klopt denk ik wel.
      Hoewel dat niet altijd verstandig is. Maar het kan wel behoorlijk uitmaken of je alleen een webwinkel hebt, of ook een forum / community. De onderscheidende factor is ook hoe actief je volgers zijn.

      Ben je vooral actief op Facebook? Of maak je ook veel gebruik van andere kanalen? En heb je een grote en actieve groep volgers?

      Beantwoorden
  • 20 januari 2017 om 21:08
    Permalink

    Wauw 5 tot 7 updates per week op Facebook? Zo veel boeiends heb ik echt niet te melden… Misschien toch wat nuanceren, want teveel zooi posten zorgt er bij mij juist altijd voor dat ik ze niet meer blijf volgen.

    Beantwoorden
    • 20 januari 2017 om 22:36
      Permalink

      Hallo Jasper,

      Bedankt voor je reactie. Natuurlijk moet je dit wel alleen doen als je interessante content hebt. Maar dat geldt eigenlijk voor alle social media uitingen.

      Onder die 5-7 updates, valt het delen van foto’s, links naar leuke blogs, etc, maar ook het plaatsen van berichten in Facebook groepen. Hierdoor zit je sneller dan je denkt op dit aantal, zonder dat dit minder interessant hoeft te zijn voor een volger.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *